Vyjednávači pre brexit z Británie a Európskej únie sa usilujú uzatvoriť
dohodu, ktorá by umožnila pokračovanie bezproblémových obchodných
vzťahov medzi ostrovnou krajinou a zvyšnými 27 štátmi EÚ. Stále však
majú výrazne odlišné názory na tri body - rybolov, spravodlivú
hospodársku súťaž a riešenie sporov. Je tak možné, že Británia nakoniec
odíde z EÚ po skončení prechodného obdobia (končí sa 31. decembra) bez
dohody.
Automobilky sa preto snažia zabezpečiť si dodatočné zásobovacie trasy.
Bentley, dcérska firma Volkswagenu, nakupuje 90 % komponentov v
kontinentálnej Európe a na kontinent vyváža približne 24 % svojej
produkcie.
Ako na samite o budúcnosti automobilového sektora organizovanom denníkom
The Financial Times povedal šéf automobilky Adrian Hallmark, na pláne,
ktorý má firme pomôcť zvládnuť odchod Británie z EÚ, pracovali dva roky.
"Máme zarezervovaných päť lietadiel Antonov, ktoré by nám mali pomôcť pri preprave karosérií do Manchestru,"
povedal Hallmark. Zároveň dodal, že okrem leteckej prepravy karosérií
firma výrazne zvýšila v Británii zásoby potrebných komponentov.
"V rámci systému just-in-time sme mali zásoby na dva dni. Teraz ich máme na 14 dní," dodal Hallmark s tým, že ide o 14 pracovných dní, teda zásoby majú fakticky na približne tri týždne.
V prípade, že Británia sa s EÚ nedohodne, firma Bentley bude schopná
zvládnuť 10-percentné dovozné clá znížením nákladov a čiastočným
zvýšením cien. To by bolo pre spoločnosť menej škodlivé než narušenie
dodávok.
"Situácia sa dá zvládnuť, ak dodávky budú pokračovať. Zastavenie dodávok by bolo podstatne horšie než clá v dôsledku nedohody," povedal šéf Bentley.
Podľa Hallmarka spoločnosť plánuje tento rok predať viac než 10.000 áut.
Výrazne by jej k tomu malo dopomôcť zotavenie dopytu na kľúčovom
čínskom trhu. Predaj v Číne sa v porovnaní s obdobím pred pandémiou
zvýšil o 35 % a v Európe a USA o 15 %.